Mikäli yrityksesi haluaa kilpailla markkinoilla, tulee sillä olla myös läsnäoloa verkossa – kotisivujen muodossa. Kotisivuista on tullut monien suurten, sekä myös pienien yritysten selkäranka. Voit ajatella sitä sinun yrityksesi digitaalisena kotina – paikkana, jossa voit esitellä brändiäsi ja tarjota tuotetta tai palveluasi.
Olen listannut alle 10 syytä, miksi yrityksellä tulisi olla kotisivut verkossa.
1. Kotisivut kertovat ihmisille kuka sinä olet, ja mitä yrityksesi tekee
Verkkosivusto ei eroa haastattelusta. Se on paikka, jossa voit esitellä yrityksesi potentiaalisille asiakkaille, antaa heille yleiskäsityksen tarjoamistasi tuotteista ja palveluista, taustatietoa sekä tietoa miten voit auttaa heitä. Se on myös kosketuspinta, missä asiakkaasi ovat yhteydessä brändiisi.
2. Avoinna vuorokauden ympäri (24/7)
Toisin kuin fyysinen myymälä tai toimisto, johon on asetettu kaupankäyntiajat – kotisivusi ovat avoinna vuorokauden ympäri (24/7). Näin asiakkaasi voivat olla sinuun yhteydessä juuri silloin, kuin heille parhaiten sopii.
3. Uskottava ensivaikutelma
Jos haluat asettaa itsesi hyvämaineiseksi yritykseksi, johon ihmiset voivat luottaa ja jonka kanssa haluat tehdä liiketoimintaa, ensivaikutelmasi on oltava uskottava. Uskottavien kotisivujen avulla saat potentiaaliset asiakkaat helpommin asiakkaaksi juuri sinulle.
4. Pitää asiakkaat ajan tasalla
Kotisivut auttavat pitämään ihmiset ajantasalla yrityksesi sisällä tapahtuvista muutoksista (tuotelanseeraukset, erikoistarjoukset ja muut yrityksesi toimintaan liittyvät päivitykset, jotka vaativat tiedottamista).
5. Auttaa kasvattamaan liiketoimintaa
Tiedätkö kuinka moni ihminen maailmassa käyttää aktiivisesti internettiä? En minäkään, mutta niitä on paljon. Jos yrityksesi tavoitteena on kasvattaa liiketoimintaa ja houkutella uusia asiakkaita, mahdollisuus siihen on nimenomaan verkossa.
6. Yrityksesi kilpailijalla on kotisivut
Onko kilpailun edellä pysyminen sinulle ensisijaisen tärkeää? Ainakin sen pitäisi olla! Sinun yrityksesi digitaalinen jalanjälkesi vaikuttaa siihen, miten vetoat kohdeyleisöön jossa kilpailet. Jos kilpailijallasi on kotisivut, mutta sinun yritykselläsi ei, olet jo pahasti jäljessä.
7. Mahdollistaa kohdistamisen laajemmalle yleisölle
Suurempi yleisö = mahdollisuus ansaita enemmän rahaa. Kuinka monta potentiaalista asiakasta on 5 kilometrin säteellä ja miten tavoitat heidät? Ajattele verkkosivustoa virtuaalisena laajentumisena, voit tavoittaa enemmän ihmisiä paikallisesti, mutta samaan aikaan tuotteesi ja palvelusi näkyy myös laajemmin potentiaalisille asiakkaille.
8. Markkinointi
Sinulla tulisi olla kotisivut, johon voit ohjata potentiilisia asiakkaita (jotta he voivat muuttua todellisiksi asiakkaiksi).
9. Referenssit, portfolio ja suosittelut
Referenssien avulla ihmiset näkevät, mitä olet tehnyt ja mihin pystyt. Se on yleensä yksi ensimmäisistä asioista, joita potentiaalinen asiakas pyytää sinulta. Jos olet saanut hyvää palautetta tuotteestasi tai palvelustasi, kerro siitä myös kotisivuilla!
10. Kustannustehokkuus
Esitteiden, lentolehtisten ja muiden yrityksesi mainostamiseen tarkoitettujen mainostapojen kustannukset voivat tulla kalliiksi. Verkkonäkyvyys on edullinen vaihtoehto, joka osoittautuu jatkuvaksi mainonnan muodoksi yrityksellesi ja sijoitukseksi, joka säästää sekä aikaa että rahaa pitkällä aikavälillä.